ÅRSMÖTE 2022

2022-03-14 14:04

Välkomna på årsmöte tisdag den 22 mars klockan 18:30 i Bibliotekts samlingssal.

Årsmötesförhandlingar och ett intressant föredrag med Eva Ullberg.

Nedan kan du läsa, ladda ner och skriva ut årsmöteshandlingarna inför mötet.

Dagordning.    Verksamhetsberättelse.

MEDLEMSDRAGNING/KONSTAFTON

2021-11-15 21:48

Medlemsdragning

Lördag den 13 november var det åter dags för medlemsdragning. Ett 60-tal förväntansfulla medlemmar samlades i IOGT-lokalen. 19 stycken vinster stod på spel och klockan 14:00 drog Lars-Ola Högsborn igång dragningen. Följande vinnare drogs:

1. Kristina Sjöberg
  2. Petter Böckmann
  3. Cornelia Sekund
  4. Margareta Larsson
  5. Patrik Ljung
  6. Annmari Axelsson Jonsson
  7. Helena Wahlin
  8. Lotta Holmén
  9. Agneta Oledal
10. Monica Carlström
11. Jörgen Bordinghaus
12. Ida Billven
13. Ingrid Thomasson
14. Anne-Louise Wass
15. Camilla Wictorsson
16. Helen Fouganthin Söderman
17. Everlina Fagerfrid
18. Margareta Nyström
19. Lennart Svensson

Vinnarna har endera fått sin vinst eller fått ett personligt underrättelse om att de vunnit.

Konstafton

Lördag den 6:e november var det återigen dags för Konstafton efter ett års uppehåll. Föreningen hade vernissage för vinsterna i årets medlemsdargning och det var många medlemmar och andra som sökte sig till IOGT-lokalen. Under eftermiddagen bjöd föreningen dessutom på två intressanta föredrag. Först ut var Per Lindström som talade om 11-augustigruppen, vilka snart har dokumenterat händelser just den 11 augusti i snart femtio år. Ett 80-tal besökare visade sin uppskattning med stort bifall när Per var klar. Dessutom hade vi glädjen att även ha PA Svensson, också medlem av gruppen, närvarande. Klockan 17:00 välkomnade föreningen Jonas Liveröd som talade och berättade om sitt projekt Luftslottet. Jonas är en konstnär och smalare av rang och har byggt upp en samling av udda saker vid sitt hem. Väl värt ett besök var de samlade besökarna ense om. Läs mer här: Luftslottet.

Några bilder från dagen:

VERKEN MEDLEMSDRAGNING 2021

2021-11-07 14:33

Här presenterar vi verken i årets medlemsdragning. Mer info om verken samt storlek etc. finns på följande länk:

VERKLISTA

1. Daniel Strandroth, foto.                       2. Hjördis Clemens, akvarel.

3. Jonas Liveröd, fotoverk.                      4. Tony Abrahamsson, gicleetryck.

5. Tony Abrahamsson, gicleetryck.        6. Lars Johansson, grafik.

7. Lars Johansson, grafik.                    8. Inger Lampegård Hellertz, lergods.

.

9. Tony Abrahamsson, skulptur.    10. Börje Eriksson, keramik.

11. Torsten Jurell, porslin.                    12 & 13. Konstnärer kring Kinnekulle, bok.

14. Konstperspektiv, Årspren.      15. Hjördis Clemens, blandteknink.

.

16. Anette Sjölander, akryl.                    17. Lovisa Ivenholt, olja.

18. Jan-Erik Svensson, akryl.                19. Lovisa Ivenholt/Carolina Jonsson, print.

Hasse och Gerd Ekdahl tillsammans med Marja Ekdahl

2021-10-25 22:26

Lidköpings konstförening presenterar Hasse och Gerd Ekdahl tillsammans med Marja Ekdahl som visar målningar, vävar, glas och skulptur.

Lidköpings Konsthall 4 december – 8 januari 2022.
Vernissage lördag 4 december kl 14:00

Hans är välkänd och uppskattad av Lidköpingsborna och har genom åren ställt ett antal gången i Lidköping. Men aldrig tillsammans med sin fru och dotter. Så denna utställning kommer att bli något alldeles extra.
Missa inte vernissagedagen. Då kommer ytterligare en dotter, Poeten Lina Ekdahl, att medverka med diktläsning.

KONSTFÖRENINGEN TIPSAR

2021-09-21 18:07

Annika Lundgren – I Detta Land, Kamrat

Torsdag den 22/9 18:30 på bibliotekscenen.

I Detta Land, Kamrat (en Kollationering) är ett manuskriptbundet läsverk som framförs av tre röster och tre kroppar. Verket oscillerar mellan det sakliga och det poetiska och behandlar längtan efter den politiska visionen i en allt mer marknadsstyrd och populistisk samhällsdiskurs. Är nostalgi en potential eller ett riskmoment i politiken? Hur ser möjligheterna ut för att staka ut en kollektiv riktning framåt? Var finns det politiska i politiken idag?

Manuskriptet tar utgångspunkt i arbetardikter från svenskt 1900-tal, politiska uttalanden från folkhemstiden, fragment från samtida opinionstexter, essäer och artiklar samt olika typer av material från riksdagens hemsida. Resultatet är en komposition i fyra delar som delvis består av redan existerande texter som på olika sätt ställs mot varandra och skapar nya utsagor och delvis av nya texter som genererats i mötet mellan dem.

Huvudtiteln är hämtad från Svante Forsters dikt med samma namn från 1976. Begreppet "kollationering" i undertiteln refererar till det stadium i en teateruppsättning då rollerna fördelas och manuset för första gången läses igenom av ensemblen.

Gratisbiljetter hämtas i bibliotekets reception.

Sida: 1 av 32
Entos - Allt för din hemsida