FÖRELÄSNING MED DAN FRÖBERG

2015-04-28 23:06

Vårens sista föreläsning i den serie av konstföreläsningar som föreningen ordnat tillsammans med NVB hölls under tisdagkvällen. Dan Fröberg föreläste om popkonst. Mycket intressant och fängslande. Dan Fröberg visade att han förutom att han har ett stort intresse för popkonst även besitter en stor kunskap om gengern. Det känndes som om att det var många i publiken som fick upp ögonen för den gengre i konstens värld. I första delen av föreläsningen visade Dan verk och pratade om de mest framstående konstnärerna inom popkonsten och utvecklingen från början av 1900-talet. Bl. a. Andy Warhol, Robert Rauschenberg, Claes Oldenburg och många fler. I pausen njöt besökarna av alkoholfri bubbel som NVB bjöd på samt nypoppade popcorn från Sundlings Handels AB, vad annars? I andra avdelningen visade Dan en dokumentär om Andy Warhol och hans ateljé i New York kallad "The Facory". Efter filmens slut tackade ordförande Rolf Malm Dan och överlämade en gåva i form av en flaska alkoholfri bubbel.

Nämnas bör också att den planerade konstresan nu i maj är flyttad till september. Föreningen återkommer med närmare detaljer längre fram.

Här följer några bilder från kvällen.